Search

Martínez Espinel, Vicente

Active 1550-1624

Previous Next
Person Born Died Gender Person ID
Vicente Martínez Espinel Ronda 1550 Madrid 1624 M P0069

Instrument(s) Professional group Social status Social sphere Why is the person listed?
guitar guitarra vihuela Poet Musician Bourgeoisie Author Author - poet, playwright Instrumentalist (plucked) Singer

Years active Place active Century Region
1550-1624 16cent/3/late 17cent/1/early Castilla
Biographical information

Vicente Espinel is famed as a poet, novelist and guitarist as a singer song-writer. He was praised by authors such as Gaspar Sanz for having added the fifth course to the four-course guitar, and by implication one of the early protagonists of the strummed style of guitar accompaniment of the seventeenth century. Suárez de Figureroa mentions him among the great vihuelists of the period: “De viguela el Abad Malvenda, el licenciado Baltasar de Torres, Fuenllana, y Enrriquez, Vicente Espinel, Autor de las tocatas, y cantares de sala, Venavente, Palomares, Juan Blas, ...” a misture of musicians known today either as vihuelists or guitarists. It is interesting that Suárez saw them as all part of the same tradition or practice. It is perhaps on this account that Mijana refers to him as a vihuelist (mitjanaME)

Chronology
• 1550 born in Ronda 28.12.1550 - (navarrogonz)
• 1570-1572 student in Salamanca
• 1572-84 There is a lack of clear information, but he is likely to have spent the latter part of this period in Seville.
• 1581 Milan as a gentilhombre del Duque de Medina-Sidonia, D. Alonso Pérez de Guzmán.
• 1584-1599 returns to Ronda and stays based there with some travels
• 1586. In October, Espinel is described as “natural de Ronda de 34 años, ordenado de Evangelio… maestro de canto de órgano… con poca voz”. See Ayala 2006-1
• 1587 obtained a half benefice (medio beneficio) at the church of Sª María de Ronda
• 1587 Diversas Rimas was approved for publication in Madrid
• 1599 He moves to Madrid, Maestro de Capilla of the Biship of Plasencia
• 1601 Around this time he was associated with the Academia de Valladolid “con literatos llegados de Madrid por el traslado de la corte” (sanhuesa1998-1, 508)
• 1624 Died in Madrid 1624.02.04 (pratD gives this date; others say Jan 4.)

Related persons


Source documents
Date Document
1615 Cristóbal Suárez de Figueroa, Plaza Universal de todas Ciencias.
1618 Vicente Espinel, Relaciones de la vida del escudero Marcos de Obregón.


Bibliography
Ref Author Item Pages
ayala2006-1 Ayala, Juan Carlos. “Un manuscrito de guitarra en el Archivo Histórico Provincial de Málaga.” Hispanica Lyra: Revista de la Sociedad de la Vihuela No 3 (May, 2006): 16-23.
claramonte Claramonte y Corroi, Andrés de. Letanía moral. Sevilla: Matías Clavijo, 1613.
doiziNUE Doizi de Velasco, Nicolás. Nuevo modo de cifra para tañer la guitarra con variedad y perfeccion. Naples, 1640.
espinelDMEH Griffiths, John. “Martínez Espinel, Vicente”. Diccionario de la música española e hispanoamericana. Ed. Emilio Casares Rodicio. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2002. Vol. 7, 286-288.
labor Peña, [Anglés] Joaquín, and Higinio Anglés. Diccionario de la música Labor. 2 vols. Barcelona: Labor, 1954.
mitjanaME Mitjana, Rafael. “La Musique en Espagne”. Encyclopédie de la Musique et Dictionnàire du Conservatoire. Ed. A Lavignac y L. Laurencie. Paris: Delagrave, 1920-31. Partie I, vol.4, pp.1913-2351.
navarrogonz Navarro González, Alberto. Vicente Espinel: Músico, Poeta y Novelista Andaluz. Acta salamanticensia, Filosofía y Letras, 101. Salamanca: Universidad de Salamanca, 1977.
pardo1961 Pardo Tovar, Andrés. “Perfil y semblanza de Vicente Espinel”. Revista Musical Chilena Vol. 16, no 78 (1961): 9-28.
pedrellD Pedrell, Felipe. Diccionario biográfico y bibliográfico de músicos y escritores de música españoles, portugueses e hispano-americanos antiguos y modernos. Barcelona: [V. Berdós, 1897- ].
pratD Prat, Domingo. Diccionario biográfico- bibliográfico- histórico- crítico de guitarras (instrumentos afines), guitarristas (profesores - compositores - concertistas - lahudistas - amateurs), guitarreros (luthiers), danzas y cantos, terminología. Buenos Aires: Romero y Fernández, 1934; rpt Columbus OH: Editions Orphée, 1986.
robledo1989 Robledo Estaire, Luis. Juan Blas de Castro (ca. 1561-1631): Vida y obra musical. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1989.
sanhuesa1998-1 Sanhuesa Fonseca, María. “Armería del ingenio y recreación de los sentidos: La música en las academias literarias españolas del siglo XVII.” Revista de Musicología 21 (1998): 497-530. 508
sanzINS Sanz, Gaspar. Instruccion de musica sobre la guitarra española, 3rd edition. Saragossa, 1674.
suarezfig Suárez de Figueroa, Cristóbal. Plaza Universal de todas ciencias y artes. Madrid: Luis Sánchez, 1615.
Contributor