Source title | Conde Claros del sesto tono [22 diferencias]. Don[d]e esta[n] las dos rayas comie[n]ca cada diferecia lleuese muy despacio el co[m]pas. En la quarta e[n] el segunso traste esta la claue de fefaut. En la segu[n]da en vazio esta la claue de cesolfaut. |
---|---|
Title in contents | La primera y segu[n]da y tercera y quarta y quinta y sesta diferencia de Conde claros. |
Text incipit |
Category variations
Genre conde claros
Fantasia type
Mode 6
Voices 4
Length (compases) 133
Tuning F
Courses 6
Final VI/0
Highest I/9
Lowest VI/0
Difficulty not specified
Tempo slow
Language
Vocal notation
Rubric: “Conde Claros in mode 6. Where there are double bars is the beginning of each variation. The beat is very slow. The F clef is on the fourth course at the second fret. The c clef is on the open second course.” This indicates a vihuela in F. There are 22 variations on the I-IV-V harmonic scheme associated with the Conde Claros. One of them imitates the guitar, and the final few variations move into a more complex triple metre.
The full text of the romance is In Binkley Spanish Romances (with English translation), 120-30. It is similar to the popular Italian Bergamasca, but no real connection between them has been established. “Conde Claros” (Don Claros de Montalbán) was the protagonist of a popular Carolingian romance. See diaz1978
The Renaissance Lute Ronn McFarlane Milán, Narváez, Josquin Desprez
smith03 Narváez, Los seys libros del Delphin Hopkinson Smith solo Narváez
rivera02 El Delfín de Música Juan Carlos Rivera, Marta Almajano solo vihuela song Narváez
wilson04 Milán-Narváez: Music for Vihuela Christopher Wilson solo Milán Narváez
maier01 The Art of Vihuela Ralph Maier solo Milán Narváez Mudarra Valderrábano Fuenllana Daza
fresno03 Vihuelistas españoles (siglo XVI) III Jorge Fresno solo Narváez Pisador Daza
bream01 Guitarra: The Guitar in Spain Julian Bream solo Mudarra Milán Narváez
bream03 Music of Spain Julian Bream solo Milán Narváez Mudarra
mito01 Music for vihuela 2: O gloriosa domina Shigeo Mito solo Milán Mudarra Narváez
marquez01 Luys de Narváez. Música del Delphin Pablo Márquez solo Narváez
diaz01 Narváez, Los libros del Delphin Xavier Díaz-Latorre solo Narváez
boysen01 Silva de Sirenas Thomas C. Boysen solo Narváez Valderrábano
cherevko01 Silva de Vihuelas Dimitry Cherevko Milán Narváez Mudarra Valderrábano
cherici01 El Siglo de Oro: Obras para vihuela 1 Paolo Cherici solo Milán Narváez
Media noche era por filo,
los gallos querían cantar,
Conde Claros, con amores
no podía reposar.
(1st stanza. from Trend, The Music of Spanish History to 1600, p 104)