Document | Date | Century | City | Province |
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Pablo Nasarre, Escuela música según la práctica moderna. | 1723-24 | 18cent/1/early | Zaragoza | Aragon |
Nasarre attests to the fact that vihuelas with different numbers of strings— 5, 6 or 7 courses—are no different from one another in their construction or strings which are of gut “nervio”. He does say, however, that the body of the five-course guitar is smaller than the instruments with more strings.
Document type | Subject | Siglum | Archive name | Call no. |
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non-fiction print | Vihuelas Guitar |
“Las Vihuelas sean de siete, seis, ò cinco ordenes (que es la que llaman Guitarra Española) no se distinguen en la materia, ni en la forma, ni en las proporciones que deven guardar en los concavos, como ni tampoco en la materia de que son las cuerdas. Pues en todos estos Instrumentos se practican de nervio, como en el Arpa; y solo se distinguen en dos cosas, una es en ser de mas magnitud el cuerpo de las Vihuelas de seis y siete ordenes, que la que llaman Guitarra Española, que tiene cinco. La segunda cosa, en que se disntingue esta de aquella, es en el temple, porque esta en diferentes especies, y como no ay distincion en cuanto a la fabrica de estos tres instrumentos, lo mismo que digo para uno, se ha de entender para todos. (Vol 1, 461 [Lib. IV, Cap XV.])
Name | Status when cited | Social status |
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Nassarre, Pablo | Living | Ecclesiastical |
Nasarre describes six-course vihuela tuning as 4-4-M3-4-4 (Vol 1, 462). In the characteristic scholastic style, Nassarre preserves notions of an instrument long passed. Romanillos points to the continuing construction of vihuelas as well as guitars in the 17th and 18th centuries (romanillos2002, xxvi). He cites Nassarre (no page given) on the subject of the differences between the vihuela and the guitar: “…solo se distinguen en dos cosas, una es en ser de mas magnitud el cuerpo de las vihuelas de seis y siete ordenes, que la que llaman Guitarra Española, que tiene cinco. Corona (corona1999) argues that the text was probably composed long before it was published.
Code | Author | Item | Pages |
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corona1999 | Corona-Alcalde, Antonio. | “The Players and Performance Practice of the Vihuela and its related Instruments, the Lute and the Guitar, from c. 1450 to c.1650. as revealed by a Study of Literary, Musical, Theoretical, and Archival Sources”. Diss. King's College, University of London, 1999. | |
romanillos2002 | Romanillos, José Luis and Marian Harris Winspear. | The Vihuela de mano and the Spanish Guitar: A Dictionary of the Makers of Plucked and Bowed Musical Instruments of Spain (1200-2002). Guijosa (Guadalajara): Sanguino Press, 2002. | |
nasarreEM | Nasarre, Pablo. | Escuela musica segun la practica moderna. Zaragoza, 1724. | |
nasarreEM-1980 | Nasarre, Pablo. | Escuela musica segun la practica moderna. Facsimile edition of the 1724 edition. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 1980. |