Search

López de Mendoza, 4th Duke of the Infantado, Iñigo

Previous Next
Person Born Died Gender Person ID
Iñigo López de Mendoza, 4th Duke of the Infantado 1493 1566 M P0724

Instrument(s) Professional group Social status Social sphere Why is the person listed?
vihuela guitar vihuela de mano vihuela de arco harp lute guitarra arpa laúd Government (municipal) Nobility Court - noble Patron

Years active Place active Century Region
Guadalajara 16cent/2/mid Castilla
Biographical information

A good biography of the 4th Duke of the Infantado, don Iñigo López de Mendoza, is given by Núñez de Castro (Núñez de Castro 1653, 180-186.) He was praised by Núñez de Castro as ‘a great musician, who played all instruments with proficiency, and was particularly accomplished at playing the lute’ (Schwarz 2016, 190)

According to Núñez de Castro, “Fue muy mañoso en obras exteriores de manos, pulido, gran músico, tocava todos los instrumentos con suficiencia, en especial en puntear un laud; era consumado.” (Núñez de Castro 1653, 181)

In “La Viuda” by Mateo Flecha thel Duque del Infantado is mentioned as one of the four protectors of music, the other three being Pope Leo X, Ferdinand the Catholic and Archbishop Alonso IV [sic = III] de Fonseca y Acevedo. Of the duke of the Infantado the text says: “¡Oh duque del Infantazgo / ‘que fuiste la mejor lança / qu’en Francia comía pan’” (enciso2010)

Concerning the duke and his love for music, in a footnote, Alberto del Campo cites and book by Ferran Muñoz, “Mencía de Mendoza y la Viuda de Mateo Flecha” (Valencia: Institució Alfons el Magnànim, 2001), p. 43. Further, in his accounr of his voyage to Spain, the Venetian Ambassador praised the musical chapel of the Duque del Infantado; see Andrea Navagero, “Viaje por España (1524-1526)”, translated and annotated by Antonio María Fabie (Madrid, Turner, 1983), p. 23; cited in Emilio Ros-Fábregas, “De L´homme armé a la Missa Pro Victoria: la música como representación de poder desde la corte borgoñona hasta Tomás Luis de Victoria” in Tomás Luis de Victoria y la cultura musical en la España de Felipe III, dir. por Alfonso de Vicente y Pilar Ramos (Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2012), pp. 33-62. (campo2013, fn, 29:)

Related persons


Source documents
Date Document
1564-1566 Isabel de Aragón, inventory.
1564 Inventory of the possessions left by the Dukes of the Infantado, Iñigo López de Mendoza and Isabel de Aragón.


Bibliography
Ref Author Item Pages
campo2013 Campo Tejedor, (Cáceres Feria) Alberto del, and Rafael Cáceres Feria. “Tocar a lo barbero”. Guitar, popular music and barbers in the 17th century.” Boletín de Literatura Oral 3 (2013): 9-47.
enciso2010 Enciso Recio, Luis Miguel. “El mecenazgo artístico nobilario en España en el tránsito del siglo XVI al XVII”. Boletín de la Real Academia de la Historia 207.2 (2010): 185-230.
nunez1653 Núnez de Castro, Alonso Historia Eclesiástica y Seglar de la muy noble i muy leal Ciudad de Guadalajara. Madrid: Pablo de Val, 1653. 180-186
pujol1949 Mudarra, Alonso. Tres libros de música en cifra para vihuela. Ed. Emilio Pujol. Monumentos de la Música Española 7. Barcelona: Instituto Español de Musicología, 1949, rpt 1984.
Contributor