Source title | En la quinta en el tercer traste esta la claue de fefaut. En la tercera en el primer traste es la claue de cesolfaut. |
---|---|
Title in contents | La bella mal maridada. |
Text incipit | La bella mal maridada |
Category song
Genre Villancico
Fantasia type
Mode 1
Voices 3
Length (compases) 57
Tuning A
Courses 6
Final V/0
Highest I/5
Lowest VI/3
Difficulty not specified
Tempo slow
Language ES
Vocal notation cifras rojas texted
Rubric: “On the fifth [course] at the third fret is the f-clef. On the third at the first fret is the c-clef.” — This indicates a vihuela in A.
A villancico with clearly sectionalised estribillo and copla on the popular theme of the beautiful young girl, “badly” (unhappily) married in which the poet offers himself as a lover.In terms of musical style, it would appear to be more composed to focus attention on the instrumental part which is not set as if an accompaniment for a singer.
Another setting in Cancionero de Palacio (Barbieri, no 158), and also in Valderrabano (va049)
REPRINT
• Phalèse, Des chansons reduictz en Tablature, fol. i1 (Brown 1546-18, nº 37)
La bella malmaridada
de las más lindas que vi,
acuérdate quánto amada,
señora, fueste de mí.
Llorar quiero a ty y a mí
pues nuestra dicha fue tal,
a mí porque te miré
y a ty por te ver ansí
y aquel tiempo en que me vi.
Tú lloras por malcasada,
yo porque te conocí,
si has de tener amado
señora, tomes a mí.