Search

Miguel de Fuenllana

Ojos claros, serenos [Guerrero]

 

Orphenica Lyra (1554), fol. 143

fu149

Previous Next
Source title Villancico a quatro de Guerrero.
Title in contents   Ojos claros:Guerrero
Text incipit Ojos claros serenos


Music

Category intabulation

Genre villancico

Fantasia type

Mode 2

Voices 4

Length (compases) 95

Vihuela

Tuning D

Courses 6

Final V/0

Highest I/5

Lowest V/0

Difficulty not specified

Tempo not specified

Song Text

Language ES

Vocal notation texted cifras rojas

Commentary

Intabulation of a work by Francisco Guerrero that Fuenllana erroneously calls a villancico, probably on account of the repeat of the initial verse at the end in the manner of a refrain. In fact the work is a through composed form that could be described as a villanesca if not a madrigal. It sets a text by Gutierre de Cetina. See McGrady 1997. The vocal model survives in several manuscript version and Guerrero’s versión “a lo divino” published in 1589 as “Ojos claros, serenos / que vuestro apóstol Pedro han ofendido”.

One of the first modern performances of this piece is possibly in the “concierto histórico” by P. Luis Villalba given in El Escorial in 1910 and reported in ABC on 16 August 1910, p. 10, that included “tres cantigas de Alfonso el Sabio, un villancico de Juan del Encina, un romance morisco del siglo XV, las coplas de Manrique, con música de Mudarra; un madrigal de Gutiérrez de Cetina, unas folias de autor anónimo, un minué de José Nebra y un rondó del quinteto número de Antonio Soler.” An earlier performance with other works took place at the Ateneo de Madrid on 16 March 1887 (See Rey, Morphy, part 2.)

Editions
Recordings
Song Text

Ojos claros y serenos
si de un dulce mirar soys alabados
porque si me mirays mirays ayrados:
si quantos mas piadosos
mas bellos pareceys aquel que os mira
No, no me mirays con yra
porque no me parezcays menos hermosos
Ay, ay tormentos rauiosos.
Ojos claros serenos
ya que ansi me mirays miraysme al menos

Medinaceli text:
Ojos claros y serenos,
si de un dul<;e mirar sois alabados,
¿por qué, si me miráis, miráis airados?
Si quanto más piadosos
más bellos parecéis a quien os mira,
no me miréis con ira,
porque no parezcáis menos hermosos.
¡Ay, tormentos raviosos!
Ojos claros y serenos,
ya que ansí me miráis; miradme al menos.

Intabulations
Modern edition(s)

Querol Gavaldá, Miguel (ed). Cancionero Musical de la Casa de Medinaceli. 2 vols. Monumentos de la Música Española 8 & 9. Barcelona: CSIC, 1949.

Printed source(s)

Guerrero, Francisco. Canciones y villanescas espirituales, 3–5vv (Venice, 1589)

Manuscripts

[Madrid] Museo Lázaro Galdiano (E:M Galdiano) sign. 681, Ref 15411, tiple only

E-Mb 6829 (861), Cancionero de Medinaceli, [olim: MS 13230]

[Valladolid] Valladolid, Catedral, Archivo de Música, MS 17