“LA VIHUELA DESDE MI ORDENADOR: LA MUSICOLOGÍA Y LAS HUMANIDADES DIGITALES.” Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques. Edited by Begoña Lolo and Adela Presas. Madrid: Sociedad Española de Muisocología, 2018. 1241-1255.
Previous NextPublication type | Year | ISBN/ISSN | Bibliog code |
---|---|---|---|
Article: book | 2018 | griffiths2018 |
Abstract: From the viewpoint of my own research, this paper explores one of the largest challenges of the musicology of the future, namely, the possibilities that result from harnessing computing to musicology. The possibilities that arise from the storage of large quantities of data, of creating tools that will permit a limitless number of associative, reconstructive, analytical and cataloguing operations are already starting to change indelibly the face of musicology, together with the ways in which we communicate the fruit of our research. Using my own work to create a digital habitat for everything that pertains to the vihuela, this paper presents a vision of the future by menas of a platform created to gather and assemble all that is known about the renaissance instrument, it music, its players, instrument builders, and consumers, together with a complete collection of documentary information, bibliography and discography. Within this panorama, the paper also reflects on the way in which this project represents the triangulations of the traditional, linear relationship that separates the historian from his or her readers. It also contextualises the project among the international trends of today’s musicology.
Resumen: Desde la óptica de mi propia investigación, este trabajo explora uno de los grandes retos de la musicología del futuro, las posibilidades que nos surgen a través de la aplicación de la informática a la musicología. Las posibilidades de almacenar grandes cantidades de información, y de crear herramientas que permitirán un sinfín de operaciones asociativas, reconstructivas, analíticas, o de catalogación ya están comenzando a cambiar para siempre la cara de la musicología, y la forma en la que se comunica el fruto de la investigación. Empleando mi propio trabajo de crear un habitat digital para todo lo que se refiere a la vihuela, la comunicación presentará una visión del futuro a través de una plataforma creada para recoger y manejar todo lo que se sabe del instrumento renacentista, su música, y sus tañedores, constructores y consumidores, junto con una colección completa de información documental, bibliográfica y discográfica relacionada. Dentro de este ámbito, también reflexionará sobre lo que en este proyecto representa la triangulación de la relación tradicional y lineal que existe entre el historiador y sus lectores. También se contextualizará este proyecto dentro de las corrientes internacionales de la musicología del siglo actual.
Composer
Instrument VIHUELA
Century 16CENT
Region SPAIN
Medium
Music genre
Research field GENERAL, HISTORY, PATRONAGE, SOCIAL HISTORY, URBAN HISTORY, LITERARY HISTORY, BIOGRAPHY, INSTRUMENTS, MUSIC