Search

Mazuela-Anguita, Ascensión.

“Mujeres músicas y documentos de la Inquisición en el mundo ibérico del siglo XVI: Isabel de Plazaola y la IV Duquesa del Infantado”. Revista de Musicología 36 (2013): 17-56.

Previous Next
Publication type Year ISBN/ISSN Bibliog code
Article: journal 2013 mazuela2013-2
Summary

Abstract: Inquisition records, approached from the perspective of popular cultural studies, constitute a musicological source still hardly explored for vestiges of female musical activity in the sixteenth—century Iberian world or of the role music played in daily life. This essay presents a musicological reading of the documentation concerning Isabel Ortiz’s prosecution by the Toledo Inquisition in 1564 and 1565. It allows us to catch a glimpse of the characteristics of music training in the domestic setting and of the professional vicissitudes of Isabel Ortiz’s daughter, the singer and instrumentalist Isabel de Plazaola, who was invited to perform music at noble houses and went to work in the service of Juana de la Lama, Duchess of Alburquerque, when her husband was appointed governor of Milan in 1564. It also sheds light on the moral status of music at the time, on musical patronage by noblewomen and on musical activity in the female community surrounding Isabel de Aragon (1491-1564), Fourth Duchess of the Infantado, in particular.
Resumen: Los documentos inquisitoriales,investigados desde la perspectiva de la historia de la cultura popular, constituyen una fuente musicológica apenas explorada para captar vestigios no sólo de actividad musical femenina en el mundo ibérico del siglo XVI, sino también del lugar que ocupaba la música en la vida cotidiana. Este trabajo presenta un estudio musicológico de la documentación del «Proceso de fe de Isabel Ortiz», librado en el tribunal de la Inquisición de Toledo entre 1564 y 1565. La documentación del proceso permite vislumbrar las características de la formación musical en el ámbito doméstico y las vicisitudes profesionales de la hija de la procesada, Isabel de Plazaola, cantante y tañedora que solía ser invitada a las casas nobles para interpretar música y que iba a trabajar al servicio de Juana de la Lama, esposa del Duque de Alburquerque, cuando éste fue nombrado gobernador de Milán en 1564. Este estudio aporta información sobre el estatus moral de la música en la época y acerca de las actividades de mecenazgo musical de una comunidad de mujeres de la nobleza en torno a Isabel de Aragón (1491-1564), IV Duquesa del Infantado.


Keywords

Composer

Instrument VIHUELA

Century 16CENT

Region SPAIN

Medium

Music genre

Research field HISTORY, SOCIAL HISTORY