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Perpiñá, Candela.

“Música angélica en la imagen mariana. Un discurso visual sobre la esperanza de salvación”, Acta/Artis. Estudis d’Art Modern 1 (2013): 29-49.

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Publication type Year ISBN/ISSN Bibliog code
Article: journal 2013 perpina2013
Summary

El presente artículo pretende profundizar en el significado de la música angélica en la imagen mariana. En los llamados evangelios apócrifos, los cánticos de los ángeles son asociados por primera vez a la historia de Cristo y su madre María, apareciendo así en los momentos clave de la historia de la salvación humana. Las primeras representaciones alusivas a este tema surgen en la élite intelectual eclesiástica, pero en la Baja Edad Media, con la difusión de la literatura hagiográfica y el auge de la devoción mariana, la música de los ángeles pasa a formar parte del imaginario común. Durante la época renacentista este sentido salvífico no hace sino intensificarse, surgiendo nuevas variantes más acordes con los intereses devocionales del momento.

 Abstract
This article aims to provide an in-depth study of the meaning of angelic music in Marian iconography. In what are called apocryphal gospels, the canticles of the angels are associated for the first time in the history of Christ and his mother, Mary, appearing thus in the key moments of the history of human salvation. The first representations alluding to this question arise in the ecclesiastical intellectual elite, but in the early Middle Ages, with the diffusion of hagiographic literature and the increase in Marian worship, the music of the angels comes to form part of the shared imaginary world. During the Renaissance period this salvational meaning becomes even more intense, new variants emerging more in line with the devotional interests of the time.


Keywords

Composer

Instrument LUTE

Century 14CENT

Region SPAIN

Medium

Music genre

Research field MUSIC